Mobiltelefoner

Mobiltelefon købsvejledning

Indledning: Mobiltelefoner findes i dag i man...
Læs mere

Mobiltelefon købsvejledning

Indledning:

Mobiltelefoner findes i dag i mange forskellige former og størrelser. Og mange har et hav af features såsom mp3-afspiller, videoafspiller, kamera, integreret GPS-system og meget mere. Men hvilken af disse telefoner er den rigtige for dig? Og har du virkelig brug for alle disse features? Har du virkelig brug for den nyeste, største telefon, der lige nu findes på markedet?

Mobiltelefonen er blevet til en slags statussymbol i vores samfund, svarende til mentaliteten om, at større altid er bedre. Men ved telefonen er det antallet af features, der gør dem bedre, og selvfølgelig er mindre altid bedre ved mobiltelefoner. Det virker, som om alle prøver at få fat på den nyeste telefon ved lanceringen af den, selv om man egentlig ikke har brug for den. Et eksempel: iPhone. Havde de mange millioner af mennesker virkelig brug for den nye iPhone? Sandsynligvis ikke. De ville bare have fat i den nyeste og største gadget på markedet i dag, så de kunne sige, at de havde den.

Men vi er nogle, som har en anden tilgang til tingene. Denne tilgang handler om, at vi kun ønsker at købe noget, som man virkelig har brug for og kommer til at bruge og ikke om at købe noget som statussymbol.

Derfor vil jeg i denne vejledning give nogle gode pejlemærker for, hvordan man køber den rigtige telefon. Og jeg vil kort gå i detaljer om telefontyper, som findes på markedet i dag. Selvfølgelig er nogle telefoner udbyderspecifikke, men hvis du leder længe nok, kan du altid finde en ulåst version af en telefon, i hvert hos nogle udbydere, som tillader det...

*Her lidt sjove fakta: Ideen om en trådløs telefon startede i 1915, men først i 1978 blev den første kommercielle service lanceret i Japan.

Telefontyper:

Der findes mange typer af mobiltelefoner på markedet i dag, og de kan deles op i forskellige kategorier. Når man er på udkig efter en telefon kan man normalt finde en hel del forskellige modeller med mange indbyggede muligheder, men for generaliseringens skyld bliver de her opdelt i fire hovedkategorier.

Klaptelefoner er præcis, hvad navnet antyder: telefoner, der kan klappes op og således bliver dobbelt så store. Ideen bag disse telefoner er den kompakte størrelse, som dog klappet op bliver stor nok til at kunne bruges nemt.

Candy Bar modeller er telefoner, som normalt ikke har bevægelige dele. Displayet er på samme side som tasterne, som ligger direkte under det. Bagsiden er normalt ubenyttet eller har måske et indbygget kamera. Alligevel findes der undtagelser. Nogle candy bar telefoner er samtidig slide-telefoner, hvor tastaturet er beskyttet af et glidende cover eller et alternativt kontrolsystem under den glidende del.

PDAer Personal Data Assistants eller Personal Digital Assistants er mere business-orienterede og har normalt ikke nummererede knapper, som man ser på en almindelig telefon. Disse har typisk en stor skærm, som er berøringsstyret ved hjælp af fingrene eller en pen til at udføre data-input, telefonopkald eller endda tage noter med håndskrift.

PPCer, Smartphones og Blackberry telefoner, forkortelsen PPC står for Pocket PC. Disse forveksles ofte med PDAer eller bliver af nogle virksomheder kategoriseret sammen med dem. Selv om Blackberry telefoner hører til disse modeller, får de typisk deres egen kategori, da de tilbyder ydelser, som er specifikke for Blackberry-selskabet. Disse typer af telefoner er normalt store end andre telefoner. Og selv om disse også er business-orienterede enheder, vælger flere og flere mennesker dem på grund af deres funktionaliteter og de features, de tilbyder gennemsnitsbrugeren.

-PPCs eller Smartphones tilbyder en ægte bærbar multi-media oplevelse med evnen til at kunne afspille mp3, film og spille spil. Mange af disse telefonmodeller tilbyder også en touch skærm, og nogle indeholder også et fuldstændigt qwerty-tastatur, som gør det meget nemmere at indtaste tekst. Jeg har personligt altid haft enten en Smartphone eller en PPC som min primære mobiltelefon. Jeg kan godt lide det fuldstændige qwerty-tastatur og de ekstra funktionaliteter, som disse typer af telefoner tilbyder. Min aktuelle PPC har endda erstattet min mp3-afspiller.

Alle disse typer af telefoner tilbyder også mange andre praktiske features, som f.eks. Bluetooth forbindelse, WiFi, hukommelse, der kan udvides med hukommelseskort og indbyggede kameraer af høj kvalitet.

Når du vælger en telefon, skal du beslutte dig for, hvilke features du har mest brug for, eller som du tror, du får brug for. Mange features som Bluetooth, mp3-afspiller og indbyggede kameraer er i dag blevet standard for mobiltelefoner. Men features som wifi eller højkvalitetskameraer findes kun i meget dyre telefoner. Så hvis du ønsker disse features, skal du betale mange penge for dem.

Bemærkninger om udbydere og priser:

At vælge den rigtige udbyder handler om at få den ydelse, du har brug for. Og en, som ikke kun er rigtig for dig, men arbejder for dig – og 'arbejder' er nøgleordet her. Personligt er jeg i gang med min tredje mobiltelefonudbyder. I mit tredje forsøg fandt jeg endelig en, hvor jeg kan modtage et opkald, mens jeg er inden for i mit hus. Så det handler virkelig om at prøve ting af i forhold til dækning, når det handler om mobiltelefonudbydere. Med mindre man ønsker at betale de såkaldte roaming gebyrer. Virksomheder tilbyder dækningskort, som viser dækningsområderne af deres ydelser, men disse er ikke helt nøjagtige. Og ærlig talt er det bare et marketingtrick. Udbyderne ville aldrig finde på at fortælle dig, at du ikke får en god ydelse i dit område. Grundlæggende set fortæller de dig bare, at ydelsen findes der, uanset om den så er god eller dårlig.

Virksomhederne i dag binder dig typisk via en kontrakt til et bestemt tidsrum på f.eks. et år eller to. Der findes godt nok nogle, som tilbyder ydelser fra måned til måned, men over længere sigt er de samlet set typisk dyrere. Problemet med disse kontrakter er de gebyrer, der skal betales, hvis man vil ud af kontrakten, inden den udløber. De fleste virksomheder opkræver et gebyr plus en bestemt procentsats af din kontrakt, hvis du ønsker at forlade dem, inden kontrakten udløber. Af erfaring ved jeg, at mobiltelefonudbydere aldrig fortæller dig, når kontrakten er udløbet, så man kan gå ud og finde en ny udbyder, hvis man ønsker eller har behov for det. De vil blot lade dig fortsætte med betalingen af ydelsen på en måned-til-måned basis, efter din kontrakt er udløbet.

Der findes dog undtagelser. De fleste virksomheder tilbyder 15 dages eller endda 30 dages 'prøve'perioder, så du kan finde ud af, om ydelsen og den valgte telefon er det rigtige for dig.

Indkøb:

Det første, du har brug for at vide, når du køber en telefon, eller faktisk allerede inden du beslutter dig for en telefon, er at beslutte dig for den rigtige udbyder. Alle mobiltelefonudbydere tilbyder forskellige telefoner, men nogle tillader også, at du medbringer din egen telefon. Disse virksomheder anvender et simkort-system, hvor du får et meget lille hukommelseskort, som passer til den ønskede telefon. Det bedste ved simkort-systemet er, at du nemt kan skifte telefon. Du tager bare kortet ud, og sætter det i en ny telefon. Jeg har selv to telefoner, som jeg bruger tit. Den ene er en ret dyr PPC, den anden er en billig klaptelefon. Hvis jeg ved, at jeg skal noget, hvor min telefon er i fare for at blive ødelagt, og jeg ikke har brug for min PPSs features, skifter jeg telefon. Jeg vil hellere ødelægge min billige telefon end min PPC. Det er rart at have de muligheder, simkort-systemet tilbyder.

Der findes et stort udvalg af mobiltelefonudbydere, og en gang imellem kan det virke svært at vælge den rigtige. Mit råd er ikke at tro på, hvad virksomhederne fortæller. I den sidste ende er de kun ude på at tjene penge. Det bedste er at tale med andre folk og lede efter erfaringer fra kunder for at finde ud af, hvem der har den bedste dækning i forhold til dine ønsker.

Dernæst handler det om at arbejde sig igennem det væld af tilbud, som findes. Det næste valg, du skal træffe, handler om de faktiske ydelser. Også her har du masser af muligheder samt mange valgfrie tilføjelser som tekstbeskeder, data plan og trådløse forbindelser.

Når du skal vælge en udbyder, er det bedste, du kan gøre, først at finde den telefon, du ønsker. Jeg har fundet ud af, at man ikke får den bedste handel hos udbyderselskabet. Mange tredjeparts virksomheder har tilbud, som du ikke får gennem udbyderen. F.eks. har Amazon.com mange tilbud på telefoner og ydelser, og fratrukket rabatten betaler du kun få penge eller ingenting.

Som med andre produkter bør du altid researche, inden du køber. Da nogle mobiltelefoner nemt koster langt over tusind kroner, er det vigtig at bruge tid på at se sig omkring og informere sig om den telefon, du overvejer at købe.

Sider som Testfreaks kan vise sig at være meget værdifulde, når man skal gøre et indkøb som dette. De tilbyder ekspert- og brugeranmeldelser af produkter, og man får mange upartiske meninger om produkter, hvilke kan hjælpe dig med at gøre en velinformeret handel.

En sidste bemærkning om mobiltelefoner: På grund af deres popularitet ser man dem overalt. Dette inkluderer også folk, der bruger dem, mens de kører bil. Brug din telefon ansvarligt. Lad ikke et opkald distrahere dig, og anvend altid håndfri enheder, når du kører, hvilket kan forhindre trafikuheld. Det er jo faktisk også forbudt at tale i en håndholdt mobiltelefon, mens man kører bil. Brug din telefon ansvarligt, og vent med at foretage opkaldet, eller hold ind til siden. Det er bedre at ankomme lidt for sent end slet ikke.

Forfatter: Kristofer Brozio
Site: DragonSteelMods

Luk
Du skal vælge mellem 2 og 5 artikler til sammenligning
Sorter efter: FreakScore Popularitet Pris Navn Release Date Recently Added
Viser 1-50 af 1895